Sunday 30 May 2010

Krople 28



Krople 28
Czytając Krishna Kathamrta Bindu

27.11.2008

Ok. Madhavendra – przestań myśleć, że musisz napisać coś szczególnego, że jeśli nie zanotujesz jakiejś głębokiej myśli, to lepiej w ogóle nie brać się za długopis. To bez sensu. Piszesz dla siebie, żeby znaleźć siebie i Krysznę.

Dzień szybko przeleciał, no ale to dlatego, że już o piątej jest całkiem ciemno, a w lecie przecież o tej porze ciągle pozostaje kilka godzin światła słonecznego. No ale co ja znowu o pogodzie. Miało być o Krysznie. Wymantrowałem dziś dwie dodatkowe rundy. Nie żeby była jakaś ekstaza, ale tak po prostu, nie przeszkadzało mi to. Później byliśmy z Tulasi na zakupy; w tamtą stronę na nogach, a z powrotem autobusem, bo to w sumie kawał drogi, a byliśmy obładowani po uszy. Ustąpiłem miejsca starszej pani, a później podałem jej papierosy, które wypadły jej z kieszeni. W domu przekąska, a później rozwiesiłem na lustrze światełka choinkowe (dobrze mi robią na wieczorne chandry) i puściłem wieczorną muzyczkę (mój mix smooth jazz-new age). To tyle z podsumowania dnia. A co w KKB?
- We Vrajy nie ma cudów – Śrila Prabhupada
- Odrzucenie tanich pokazów ekstazy – z życia Gaur Kisora dasa Babajiego
- Lotosowe stopy guru – BSST
- Rama i piękny Śyama – Nasir Mamud

„We Vrajy nie ma cudów” – Śrila Prabhupada
(Pytania i odpowiedzi, 06.09.1968, Nowy Jork)

Jeden z wielbicieli spytał Prabhupada, że jak to jest, że kiedy Kryszna podniósł Wzgórze Govardhana, nikt nie powiedział, że to cud, ale kiedy Jezus Chrystus robił różne rzeczy, ludzie ogłaszali je cudami?

To ciągle jeszcze lata sześćdziesiąte i bhaktowie są bardzo prości w swoich dociekaniach. Prabhupada we wspaniały sposób odpowiedział, że Vrindavanie najważniejsza jest miłość do Kryszny, a te różne mistyczne rzeczy, które dokonuje Kryszna, dla mieszkańców Vrajy nie są niczym niezwykłym. Jeśli wydarza się coś ponadnaturalnego, Vrijavasi przechodzą nad tym do porządku dziennego. Oni zapomnieli, że Kryszna jest Bogiem. Dla nich jest On tylko małym chłopcem. Prabhupada mówi, że taka czysta miłość możliwa jest tylko we Vrindavanie.

„Odrzucenie tanich pokazów ekstazy”

Są tutaj opisane dwie historie z życia Gaura Kiśora dasa Babajiego, w których odrzuca on fałszywe oznaki ekstazy. Jeśli ktoś naprawdę rozwija miłość do Kryszny, to zawsze będzie próbował to ukryć, podobnie jak wierna żona, która nigdy nie pokazuje swojego ciała, nikomu oprócz męża. Ktoś, kto rozwinął swoją relację z Kryszną, nigdy się tym nie chwali, a raczej trzyma ją ukrytą głęboko w sercu.

„Rama i piękny Śyama” – Nasir Mamud

Oprócz słynnego towarzysza Mahaprabhu, Śrila Haridasa Thakura, w historii Czejtania Vaisnavizmu istnieją opisy wielu osób, pochodzących z muzułmańskich korzeni, które później przyjęły Gaudiya Vaisnavizmu, albo przynajmniej było pod jego dużym wpływem. Bengalski uczony, Vraja-sundara Sanyal wydał zbiór pieśni skomponowanych przez islamskich poetów Vaisnava, pod tytułem „Musulman Vaisnava Kavi”. Zamieścił w nim dzieła ponad czterdziestu różnych muzułmańskich poetów Vaisnava.

Następująca pieśń pochodzi z książki „Pada-kalpa-taru” i została napisana przez Nasira Mamuda.

Balarama i piękny Śyama
idą przed Siebie, niosąc kije
do pasienia krów, sznury, żeby
móc je przywiązać i flet,
z którego płyną słodkie dźwięki

Kryszna woła: „O drogi Śridamo!
O Sudamo! Pobawmy się razem
na brzegu córki Tarani (Jamuny).”
Kryszna idzie, wołając Swoje krówki
„Dhabali! Śyamali! Idźcie za Mną!”

Młodość jest Jego wiekiem
Uroda jest jego pięknem
Jego twarz jest doprawdy księżycem,
a Jego cera to ciemna chmura
Jego ozdoby to pawie pióro we włosach
i naszyjnik z nasion gunja.
Jego twarz wygląda
jak twarz boga miłości.

Chociaż jest on esencją
i jedynym Bóstwem wielbionym
w agamas, niyamas i Wedach,
to raduje się rozrywką
pasienia krów.

Nasir Mamud trzyma się nadziei,
że Kryszna da mu schronienie
Swoich lotosowych stóp.

*********************

„Nasir Mamud trzyma się nadziei”. Ile serc skradł Kryszna, w różnych wiekach, kulturach i religiach? To nie jest po prostu religia, której się naucza, żeby ktoś mógł się na nią nawrócić. To nie jest jedna z małych, stworzonych przez człowieka dharm. Kryszna i Vraja to transcendentalna rzeczywistość.

No comments:

Post a Comment